Wereldwijde vloot van commerciële vliegtuigen zal met 28% groeien tegen 2034

"Global Fleet and MRO Market Forecast 2024-2034"-rapport van Oliver Wyman:

Parijs, 29 februari 2024Managementadviesbureau Oliver Wyman, dochteronderneming van de Marsh McLennan-groep (NYSE: MMC), stelt zijn prognoses voor de volgende tien jaar voor inzake de ontwikkelingen binnen de mondiale commerciële luchtvaartvloot en de onderhoudsmarkt, als onderdeel van het gepubliceerd jaarverslag ‘Global Fleet and MRO Market Forecast’*. Volgens dit nieuwe rapport zal de vloot naar verwachting met 28% groeien de volgende tien jaar, van 28.400 vliegtuigen vandaag naar 36.400 in 2034.

“Nu de industrie zich heeft hersteld van de COVID-19-crisis, is ze eindelijk uit herstelmodus en op weg naar groei. Het passagiersverkeer heeft het niveau van 2019 nu op een stabiele en duurzame manier overschreden, bijna 18 maanden eerder dan onze post-COVID-voorspellingen”, zegt Jérôme Bouchard, partner bij Oliver Wyman’s Aeronautics and Defense-activiteiten. “Maar de pandemie heeft wel een blijvende impact. Vóór COVID-19 werd verwacht dat de vloot in 2030 uit 39.000 vliegtuigen zou bestaan. Dat zal echter pas het geval zijn in 2036, waardoor COVID-19 zes jaar groei tenietdoet.”

Tegelijk zal de sector Onderhoud, Reparatie en Revisie (MRO) in 2024 met bijna 3% groeien tot 104 miljard dollar, en tot 2034 gemiddeld met 1,8% per jaar groeien.

 

De belangrijkste resultaten van de studie:

  • Groeipercentage – De sector heeft nu de piek van vóór de COVID-19-crisis gehaald, maar de groei zal in de toekomst langzamer verlopen. De vloot zal met 2,5% uitbreiden, vergeleken met de voorspelling van 2,9% in de prognose 2023-2033 van vorig jaar. Er wordt verwacht dat de vliegtuigen met smalle romp hun aandeel in de vloot gestaag zullen vergroten, van 61% in 2024 naar 63% in 2034. Deze groei wordt aangedreven door de heropleving van het binnenlands luchtverkeer wereldwijd, dat naar verwachting de piek van vóór de COVID-19-crisis zal overtreffen.
  • India leidt de groei – Voor de eerste keer zal India China inhalen als groeileider in de sector. De verwachting is dat de Indiase vloot de volgende vijf jaar met bijna 13% zal groeien en over de hele tien jaar met bijna 10%. Hoewel het om een kleine vloot van ongeveer 600 vliegtuigen gaat, zal deze in 2034 2,5 keer zo groot zijn als nu.
  • MRO – De mondiale aftermarket van de luchtvaart, bekend als MRO, zorgt ervoor dat vliegtuigen blijven vliegen. Verwacht wordt dat de markt tegen 2034 zal toenemen tot 124 miljard dollar. Het afgelopen jaar is er een groot aantal motoren van de nieuwe generatie op de markt gekomen, die allemaal hun deel van de operationele problemen hebben gekend. Om die reden zal de sector voor motoronderhoud en -reparatie sneller groeien dan andere marktsegmenten voor onderdelen, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 2,3%
  • Tekort aan piloten – De sector ziet verbetering in het tekort aan piloten nu de salarissen voor alle piloten stijgen en steeds meer kandidaten hun certificering voor luchtvaartpiloot aanvragen. In Noord-Amerika, waar het tekort het meest nijpend is, zal de kloof tussen vraag en aanbod in 2026 een piek bereiken van 24.000. Het tekort zal de volgende tien jaar druk blijven uitoefenen op luchtvaartmaatschappijen – met name op regionale luchtvaartmaatschappijen en lowcostmaatschappijen in de Verenigde Staten.
  • Klimaatverandering – Er blijft onzekerheid over de manier waarop de klimaatverandering het groeivermogen van de sector zal beïnvloeden. De Europese Unie (EU) heeft korteafstandsvluchten al geschrapt, en haar verplichtingen inzake duurzame luchtvaartbrandstof (SAF, Sustainable Aviation Fuel) zullen in 2025 van kracht worden, wanneer 2% van alle brandstof die op Europese luchthavens wordt gebruikt SAF moet zijn. Met het potentieel om de uitstoot met 50 tot 80% te verminderen, kan SAF een aanzienlijke impact hebben. De technologie bestaat en sommige luchtvaartmaatschappijen maken er al gebruik van, maar het huidige aanbod is onvoldoende om de groei te ondersteunen van de consumptie die nodig is om substantiële verminderingen van de luchtvaartemissies te bereiken.

De luchtvaartindustrie kent een groot aantal uitdagingen, waaronder een fragiele toeleveringsketen, een tekort aan arbeidskrachten en hogere investeringskosten. Geopolitieke spanningen en de kwestie van de klimaatverandering maken deze uitdagingen nog complexer. De industrie moet zichzelf positioneren voor duurzame groei en tegelijk de uitdagingen aanpakken waarmee ze momenteel geconfronteerd wordt”, zegt Brian Prentice, partner Oliver Wyman en coauteur van het rapport.

 

Om het volledige rapport ‘Global Fleet and MRO Market Forecast 2024-2034’ van Oliver Wyman te downloaden, klik hier.

 

 

*Over het rapport:

Het rapport 2024-2034 ‘Global Fleet and MRO Market Forecast’ van Oliver Wyman staat voor meer dan twintig jaar expertise in het begrijpen en evalueren van de vloot van commerciële luchtvaartmaatschappijen en de vooruitzichten voor de reparatie- en onderhoudsmarkt (MRO). Dit rapport is de voorkeursbron voor leidinggevenden in de luchtvaartindustrie, of het nu gaat om fabrikanten, exploitanten of aftermarket-dienstverleners, en ook voor wie financiële belangen heeft in de sector via tussenkomst van private-equitybedrijven en investeringsbanken. Dit rapport brengt vooruitzichten voor de volgende tien jaar inzake de commerciële luchtvaartvloot en de daarmee samenhangende markt voor onderhoud, reparatie en revisie (MRO).

Over Oliver Wyman: 

Oliver Wyman is een wereldwijd managementadviesbureau. Met kantoren in meer dan 70 steden in 30 landen combineert Oliver Wyman diepgaande kennis van verschillende bedrijfssectoren met erkende expertise op het gebied van strategie, bedrijfsvoering, risicobeheer en organisatorische transformatie. Met meer dan 6.000 professionals helpt Oliver Wyman klanten om hun bedrijf te optimaliseren, hun activiteiten en risicoprofiel te verbeteren en de prestaties van hun organisatie te versnellen om de meest aantrekkelijke kansen te benutten. Oliver Wyman is een entiteit van Marsh McLennan Companies [NYSE: MMC]. Voor meer info: www.oliverwyman.com. Volg Oliver Wyman op LinkedIn en Twitter.

 

Contact Oliver Wyman : Carole Bouchard - [email protected]

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Marsh McLennan

Marsh McLennan (NYSE: MMC) is 's werelds toonaangevende professionele dienstverlener op het gebied van risico, strategie en mensen. De meer dan 85.000 collega's van het bedrijf adviseren klanten in 130 landen. Met een jaaromzet van meer dan $20 miljard helpt Marsh McLennan klanten om te navigeren in een steeds dynamischer en complexer wordende omgeving door middel van vier marktleidende activiteiten. Marsh biedt datagestuurde risicoadviesdiensten en verzekeringsoplossingen voor commerciële en particuliere klanten. Guy Carpenter ontwikkelt geavanceerde risico-, herverzekerings- en kapitaalstrategieën die klanten helpen winstgevend te groeien en nieuwe kansen te benutten. Mercer levert advies en technologiegedreven oplossingen die organisaties helpen de wereld van werk te herdefiniëren, pensioen- en beleggingsresultaten opnieuw vorm te geven en gezondheid en welzijn te ontsluiten voor een veranderend personeelsbestand. Oliver Wyman fungeert als een cruciale strategische, economische en merkadviseur voor klanten uit de private sector en de overheid.