Verschuivende macro-economische en geopolitieke onzekerheid, in combinatie met wereldwijde verkiezingsjaar ondermijnen vertrouwen van bedrijven

Volgens het Political Risk Report van Marsh, 's werelds grootste verzekeringsmakelaar en risicoadviseur en een onderdeel van Marsh McLennan, zal toenemende macro-economische concurrentie en geopolitieke onzekerheid - in wat wereldwijd het grootste verkiezingsjaar in de geschiedenis is – het vertrouwen van bedrijven ondermijnen. Dit zal leiden tot nog grotere economische verschillen tussen sectoren en economieën, te midden van toenemende overheidsinterventie en de toenemende frequentie van moeilijker te voorspellen ontwrichtende veiligheidsgebeurtenissen.

Een recordaantal kiezers dat dit jaar naar de stembus gaat, richt zich waarschijnlijk op interne economische en internationale veiligheidskwesties. Wanneer vijandige staten, politici en individuen bovendien gebruik maken van AI (kunstmatige intelligentie) als ‘wapen’ voor des- en misinformatie zal dit de risico's op beleidsonzekerheid en politiek geweld voor organisaties en investeerders verder vergroten.

Het rapport stelt dat fragiele macro-economische omstandigheden in de nasleep van de verkiezingen van 2024 verder zullen worden benadrukt door hoge schuldniveaus bij bedrijven en overheden. Dit, in combinatie met een mogelijk zwakke groei in geavanceerde regio's, kan het investeringsbeleid van overheden verstoren en bijdragen aan verhoogde risico's voor organisaties op het gebied van krediet, toeleveringsketen en bedrijfsonderbreking.

De afgelopen vijf jaar hebben veel regeringen aanzienlijke financiële steun verleend en handelsbelemmeringen opgelegd om economisch en politiek belangrijke binnenlandse industrieën te beschermen.

Eerder onderzoek in 25 landen (IPSOS) toonde al aan 36% van de Belgen voorstander is van meer beperkingen op import van buitenlandse goederen en diensten. Daarmee zit België op het wereldwijde gemiddelde. Tegelijk zegt een kwart van de Belgen ook dat de globalisering geen goede zaak is voor ons land, tegenover een gemiddelde van 13% wereldwijd. Met andere woorden: er is onder de Belgen zeker draagvlak voor (meer) protectionistische economische maatregelen.

Een belangrijk gevolg van de toenemende overheidsbemoeienis met economische activiteiten is echter dat bedrijven hun activiteiten verplaatsen naar regio's die als geopolitiek of regelgevend veiliger worden beschouwd. Dit kan de toeleveringsketens verstoren, leveranciers onzeker maken en bedrijven in contact brengen met relatief onbekende overheden en regelgevende systemen.

Ondertussen verdubbelde sinds 2005 wereldwijd het aantal conflicten en dat aantal zal in de nabije toekomst waarschijnlijk hoog blijven. Bovendien kunnen conflicten, door de perceptie van minder gevolgen en zonder geloofwaardige oplossingsmechanismen, langer duren; sinds 2000 duren conflicten gemiddeld 50% langer.

Deze realiteiten zullen het vermogen van de meeste economische modellen - ontworpen voor en gebaseerd op gegevens uit een tijdperk van relatieve economische en politieke stabiliteit - om toekomstige resultaten te voorspellen voortdurend onder druk zetten.

Tegen die achtergrond houden meer dan 60 landen, die samen minstens 40% van de wereldbevolking en het BBP vertegenwoordigen, verkiezingen in 2024. Internationaal zijn er drie grote risico’s die hierbij veel aandacht zullen krijgen:

  • Het risico van verkiezingsgeweld en de impact van kunstmatige intelligentie.
  • De waarde van het volgen van de opkomst bij onvrije verkiezingen.
  • Hoe de Amerikaanse presidentsverkiezingen de besluitvorming van bedrijven en overheden kunnen beïnvloeden.

Het Global Risks Report 2024 van het World Economic Forum stelt dat er in de komende tien jaar steeds minder zal worden samengewerkt bij dringende mondiale problemen, waardoor nieuwe benaderingen nodig zijn om risico's aan te pakken. Vooral de klimaatverandering en de energietransitie kunnen aanleiding vormen voor toekomstige botsingen tussen beleidsmakers op nationaal niveau, marktkrachten en de internationale consensus in het komende jaar.

Robert Perry, Global Political Risks & Structured Credit Leader, Marsh Specialty, zei: "De uitslag van de verkiezingen die dit jaar plaatsvinden, zal het verloop van de wereldwijde gebeurtenissen in het volgende decennium en daarna bepalen. Hoewel de wereld voelt als een risicovollere plaats in een tijd van macro-economische en geopolitieke onzekerheid, zullen bedrijven die efficiënt met deze risisco’s omgaan in deze snel veranderende omgeving goed gepositioneerd zijn om toekomstige groeikansen te grijpen en te blijven floreren."

Het volledige Political Risk Report kan u hieronder of hier downloaden.

Political_Risk_Report_2024_FullReport.pdf

PDF - 7.6 Mb

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Marsh McLennan

Marsh McLennan (NYSE: MMC) is 's werelds toonaangevende professionele dienstverlener op het gebied van risico, strategie en mensen. De meer dan 85.000 collega's van het bedrijf adviseren klanten in 130 landen. Met een jaaromzet van meer dan $20 miljard helpt Marsh McLennan klanten om te navigeren in een steeds dynamischer en complexer wordende omgeving door middel van vier marktleidende activiteiten. Marsh biedt datagestuurde risicoadviesdiensten en verzekeringsoplossingen voor commerciële en particuliere klanten. Guy Carpenter ontwikkelt geavanceerde risico-, herverzekerings- en kapitaalstrategieën die klanten helpen winstgevend te groeien en nieuwe kansen te benutten. Mercer levert advies en technologiegedreven oplossingen die organisaties helpen de wereld van werk te herdefiniëren, pensioen- en beleggingsresultaten opnieuw vorm te geven en gezondheid en welzijn te ontsluiten voor een veranderend personeelsbestand. Oliver Wyman fungeert als een cruciale strategische, economische en merkadviseur voor klanten uit de private sector en de overheid.