Slechts 2% uitstoot retailsector valt onder directe eigen controle, zegt nieuw rapport
Onderzoek van Oliver Wyman, een wereldwijd managementadviesbureau en een onderdeel van Marsh McLennan, en EuroCommerce, vertegenwoordiger van de detailhandel en groothandel in Europa, onthult dat 98% van de koolstofemissies in de Europese detail- en groothandelssector afkomstig zijn van Scope 3-emissies.
Op een jaarlijkse uitstoot van 1,6 gigaton CO2e – een derde van de totale koolstofvoetafdruk van Europa – is slechts 2%, het gevolg van directe operaties of geconsumeerde energie, de zgn. Scope 1 en 2. Scope 3-emissies zijn indirect en het resultaat van activiteiten door producenten en fabrikanten langs de waardeketen, net zoals de energie die wordt geconsumeerd na de aankoop van een product. Die Scope 3-emissies zijn goed voor 98% van het totaal.
Het onderzoek richt zich op vier subsectoren: voedsel en dranken, gezondheid en schoonheid, textiel en kleding, consumentenelektronica, en doe-het-zelf (DIY).
Hoewel sommige detail- en groothandelaren hun emissies verminderden – met name Scope 1 en 2 – moet de sector zijn inspanningen op bedrijfs-, sector- en waardeketen niveau opdrijvenom netto nul te bereiken. Er is cruciale behoefte aan een Europese en sectorbrede methodologie om Scope 3-emissies te kwantificeren, en te identificeren waar ze kunnen worden verminderd. Pas dan zullen organisaties beter in staat zijn om hun inspanningen te richten op het verlagen van hun koolstofvoetafdruk, om hun investeringen te sturen en om samen de uitdagingen aan te gaan die alleen kunnen worden opgelost over meerdere bedrijven, sectoren en landen heen.
Christel Delberghe, directeur-generaal van EuroCommerce, zegt: “Dit onderzoek illustreert zowel de kansen als de uitdagingen voor de Europese detail- en groothandelaren in hun inspanningen om hun koolstofvoetafdruk te verminderen. Terwijl de sector honderden duizenden lokale en wereldwijde leveranciers verbindt met enkele honderden miljoenen Europese consumenten, valt slechts 2% van de koolstofemissies binnen zijn directe controle. Dit betekent dat een significante stap in decarbonisatie veel meer samenwerking en gemeenschappelijke standaarden in de hele waardeketen vereist. Specifieke benaderingen zullen noodzakelijk zijn voor kmo’s die de middelen en capaciteit missen die grote bedrijven wel hebben.”
Murirel Schtickzelle, partner en hoofd Pricing, Sales en Marketing, Europa, bij Oliver Wyman, voegt toe: “De huidige variatie van berekeningsstandaarden voor Scope 3-emissies is verbazingwekkend en vraagt om meer standaardisatie op Europees niveau en daarbuiten. Deze studie benadrukt ook kansen voor bedrijven om via hun ESG-bedrijfsmodel hun decarbonisatie effectiever te maken. Tegelijkertijd zal het bereiken van netto nul blijven afhangen van technologische innovaties en evoluerende consumentenvraag.”
Het onderzoek schetst acht succesfactoren om het pad naar netto nul te versnellen: een geharmoniseerde methodologie voor Scope 3-emissieberekeningen, betere toegang tot gegevens over de toeleveringsketen en consumptie, een duidelijk en betrouwbaar regelgevend kader, snelle opschaling van huidige decarbonisatiemaatregelen, meer technologische en infrastructurele innovaties, verhoogde consumentenacceptatie van duurzame keuzes, geavanceerde ESG-bedrijfsmodellen, en verbeterde samenwerking van begin tot eind.
Het volledige rapport vindt u hieronder:
EuroCommerce Report 2024.pdf
PDF - 8.5 Mb