4 op de 10 werknemers vrezen dat vraag om flexibel werk kans op promotie beperkt

Flexibel werken: iedereen is ervan overtuigd dat het de toekomst is, maar het effectief in de praktijk brengen is moeilijk. Zo blijkt uit het ‘Global Talent Trends’-onderzoek bij 7.600 leidinggevenden van adviesbureau Mercer. Werkgevers weten niet hoe ze het op een eerlijke manier moeten organiseren en werknemers vrezen een negatief effect op hun promotiekansen.

Werknemers in heel de wereld willen controle over hun ‘work-life balance’ en werkgevers hebben hier meer en meer oren naar. Uit wereldwijd onderzoek van Mercer bij 7.600 leidinggevenden blijkt dat de grote meerderheid (80%) flexibel werk als één van de belangrijkste kernwaarden van hun bedrijf bestempelt. Vorig jaar was dit nog maar 49%.

Ondanks de interesse van werkgevers voor flexibel werk, worstelen ze met de eerlijke implemantie ervan. Slecht 3% van de werkgevers geeft aan zeker te zijn hoe ze dit moeten aanpakken. Dit resulteert dan ook vaak in een gebrek aan afspraken, wat vooral vrouwen en oudere werknemers benadeelt. Dit kan leiden tot absenteïsme, minder energie en burn out. 

Verminderde promotiekans?
Maar ook werknemers maken zich zorgen over flexibel werk en dan vooral over een mogelijk negatieve impact op hun groeikansen. Maar liefst 4 op de 10 werknemers vreest dat kiezen voor flexibel werk betekent dat ze minder kans maken op een promotie.

Deze angst is iets waar werkgevers best rekening mee houden. Want 39% van de werknemers die aangeven tevreden te zijn met hun job, geven namelijk aan toch van plan zijn ontslag te nemen indien ze niet genoeg groeikansen hebben.

Talent delen
De vraag naar flexibel werk wordt nog eens extra onderstreept door het feit dat 78% van de werknemers erover nadenkt om als freelancer aan de slag te gaan. Deze grote interesse voor freelancewerk bij werknemers kan belangrijk zijn in de manier waarop werkgevers in de toekomst omgaan met de steeds hevigere strijd voor talent.

Werkgevers moeten overstappen van het “bezitten” van talent, naar het “lenen” van talent. Een platform van talent maakt talent toegankelijk en beschikbaar..” voorspelt Kate Bravery, Global Practices Leader Mercer’s Career business. Een nieuwe visie waarop 4 op de 10 werkgevers in 2018 willen inzetten. 

1 op de 5 functies verdwijnt
Nog een gevolg van de toenemende ‘war on talent’ is dat meer dan de helft van de werkgevers verwacht dat 1 op de 5 functies in hun bedrijf de komende jaren zal verdwijnen. Het herscholen van de werknemers is dus cruciaal voor de overlevingskansen van de organisatie. Toch acht slecht 55% HR-managers hun huidige werknemers in staat om om te scholen. Slechts 40% zorgt voor extra online opleidingen, nog minder (26%) roteert actief met talent binnen hun organisatie. Het merendeel van de HR Managers (65%) heeft meer vertrouwen in de aanwerving van geschikte externe kandidaten.

De dynamische arbeidsmarkt dwingt leidinggevenden verder om voor nieuwe organisatiestructuren te kiezen. Een derde van de leidinggevenden kiest voor een plattere organisatiestructuur om in te kunnen spelen op veranderingen. Een stijging met 10% ten opzicht van vorig jaar.

De 21ste eeuwe is digitaal, bedrijven nog niet
Anno 2018 beschouwt slechts 15% van de organisaties zichzelf als een digitaal bedrijf. Minder dan de helft van de werknemers zegt te beschikken over de noodzakelijke digitale tools, terwijl de meerderheid (65%) dit een vereiste vindt voor succes. Bovendien hebben slechts 4 op de 10 werknemers digitale interactie met de HR-afdeling. 

“Dit jaar zagen we een duidelijke gedrevenheid bij de leidinggevenden om over te stappen naar het nieuwe werken. Om competitief te blijven kiezen ze niet langer voor sporadische veranderingen, maar voor een continue evolutie,” aldus Ilya Bonic, President Mercer’s Career business. “Leidinggevenden erkennen dat de combinatie tussen menselijke vaardigheden en geavanceerde digitale technologie hun organisatie vooruit zal stuwen.”

Over Mercer
Mercer is een mondiale aanbieder van advies op het gebied van Health, Wealth en Career die organisaties helpt tegemoetkomen aan de behoeften op vlak van gezondheid, welvaart en carrière van een evoluerend personeel. Mercer telt meer dan 22.000 werknemers verspreid over 44 landen en is actief in meer dan 130 landen. Mercer is een dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), wereldleider op vlak van professionele diensten binnen de domeinen risico, strategie en personeel. Met bijna 65.000 collega’s en een jaaromzet van meer dan $14 miljard, via toonaangevende ondernemingen zoals Marsh, Guy Carpenter en Oliver Wyman, helpt Marsh & McLennan klanten doorheen een steeds dynamischere en complexere wereld navigeren. Voor meer informatie kunt u terecht op www.mercer.com. Volg Mercer op Twitter @Mercer.

Beatrijs Wouters

Communicatieadviseur, RCA Group

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Marsh McLennan

Marsh McLennan (NYSE: MMC) is 's werelds toonaangevende professionele dienstverlener op het gebied van risico, strategie en mensen. De meer dan 85.000 collega's van het bedrijf adviseren klanten in 130 landen. Met een jaaromzet van meer dan $20 miljard helpt Marsh McLennan klanten om te navigeren in een steeds dynamischer en complexer wordende omgeving door middel van vier marktleidende activiteiten. Marsh biedt datagestuurde risicoadviesdiensten en verzekeringsoplossingen voor commerciële en particuliere klanten. Guy Carpenter ontwikkelt geavanceerde risico-, herverzekerings- en kapitaalstrategieën die klanten helpen winstgevend te groeien en nieuwe kansen te benutten. Mercer levert advies en technologiegedreven oplossingen die organisaties helpen de wereld van werk te herdefiniëren, pensioen- en beleggingsresultaten opnieuw vorm te geven en gezondheid en welzijn te ontsluiten voor een veranderend personeelsbestand. Oliver Wyman fungeert als een cruciale strategische, economische en merkadviseur voor klanten uit de private sector en de overheid.