Marsh zet artificiële intelligentie in voor verzekeringsadvies
Innovatieve ‘Virtual Broker’ analyseert gericht op basis van klantenprofielen
Marsh, wereldleider in de sector van verzekeringen en risicobeheersing, heeft een digitale tool ontwikkeld die automatisch het verzekeringsaanbod afstemt op de klant. Virtual Broker werkt op basis van artificiële intelligentie en gaat een stap verder in gericht advies. Met deze digitale analyse richt Marsh zich in eerste instantie naar de 68.000 werknemers van zijn klanten.
Als het op verzekeringen aankomt, willen klanten vooral advies inwinnen. Dat blijkt uit een intern marktonderzoek van Marsh, gespecialiseerd in risicobeheersing. Met Virtual Broker reikt Marsh zijn klanten een innovatieve oplossing aan die verder gaat dan de klassieke vergelijkende websites die het verzekeringsaanbod louter opsommen. Virtual Broker stelt op basis van 14 vragen een klantenprofiel op. Met behulp van artificiële intelligentie wordt vervolgens het best passende verzekeringsaanbod geselecteerd. Bij het koppelen van het klantenprofiel met de verzekering komt er dus geen enkele persoon aan te pas. Voortaan kunnen klanten dus, de klok rond, in enkele muisklikken ontdekken welke verzekeringen het best bij hun profiel passen. Een win-win situatie, voor de klant die gericht en gepersonaliseerd advies ontvangt, en voor Marsh die efficiënter kan werken en sneller en meer klanten kan adviseren.
Annick Janssen HR director, Marsh BeNeLux: “De strategie die we binnen Marsh naar voor schuiven is die van het menselijk contact. Virtual Broker is dan ook een eerste stap, om de klant gericht en snel advies te verlenen. Zo zal een Marsh consulent de verzekering afsluiten met de klant en zal een schadespecialist steeds tussenkomen bij een schadeafhandeling.”
Patrick Lemahieu Commercial & Consumer Leader, Marsh België: “Door in te zetten op artificiële intelligentie kunnen we data slimmer en sneller analyseren, wat zich concreet vertaalt naar een betere service voor de klant. Op basis van een duidelijk klantenprofiel schuift Virtual Broker de nodige en nuttige types verzekeringen naar voor, perfect afgestemd op de klant. Je kan dit systeem eigenlijk zien als een eerste filter die adviseert. Uiteraard volgen onze consulenten de dossiers ‘face to face’ op, maar je kan niet ontkennen dat het inzetten van artificiële intelligentie een hele stap vooruit is voor de sector. Uiteraard dragen wij er zorg voor dat deze geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens gebeurt conform de Algemene Verordening Gegevensverwerking (GDPR). ”
Over Marsh
Marsh is wereldwijd marktleider op het gebied van verzekeringsmakelaardij en risicobeheersing. Het bedrijf helpt klanten bij het in kaart brengen en beheersen van risico’s en het creëren van nieuwe groeimogelijkheden.
In meer dan 130 landen biedt Marsh risicobeheersing, risicoadvisering, verzekeringsmakelaardij, alternatieve risicofinanciering en beheerdiensten voor verzekeringsprogramma’s, aan bedrijven, overheidsinstanties, organisaties en privépersonen over de hele wereld.
Marsh is een dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), een wereldwijde professionele dienstverlener die klanten voorziet van adviezen en oplossingen op het gebied van risico, strategie en mensen. Met wereldwijd 60.000 collega’s en een jaaromzet van ruim USD 13 miljard, vallen onder Marsh & McLennan Companies ook marktleiders Guy Carpenter, Mercer en Oliver Wyman.