70% Belgische bedrijven vindt cybersecurity topprioriteit, maar amper 20% is voorbereid

70% Belgische bedrijven vindt cybersecurity topprioriteit, maar amper 20% is voorbereid

Zo’n 17% van de Belgische bedrijven was vorig jaar het slachtoffer van een succesvolle cyberaanval, zo blijkt uit een onderzoek van wereldleider in risicobeheersing Marsh samen met Microsoft bij 1.312 bedrijven. Cybersecurity is dan ook één van hun grootste zorgen. Toch heeft 8 op de 10 paradoxaal genoeg geen plan om met een aanval of incident om te gaan.

Cyberaanvallen zijn zeker geen zeldzaamheid in Europa. Liefst 1 op de 5 Europese bedrijven was in 2017 slachtoffer van een succesvolle cyberaanval. In België was dit 17%. Enkel in Portugal (11%) en Duitsland (8%) waren het er minder. Franse bedrijven waren met 58% veruit het grootste doelwit. Opvallend is dat 10% van de Europe bedrijven niet eens weet of ze het slachtoffer zijn geworden van een cyberaanval.

Bedrijven maken zich dan ook terecht zorgen over de risico’s die cyberincidenten met zich mee kunnen brengen: voor de meerderheid (62%) is het één van de 5 topprioriteiten van hun risicomanagement. In België is dat zelfs 70%.

Belgische bedrijfsleiders hebben vooral schrik voor bedrijfsonderbrekingen ten gevolge van cyberaanvallen. Andere gevolgen waarvan bedrijfsleiders een grote impact vrezen zijn reputatieschade, inbreuk op de privacy van klantengegevens en data of softwareschade.

Bedrijven amper voorbereid op cyberincidenten
Ondanks het hoge aantal aanvallen en de angst voor de gevolgen, nemen bedrijven toch opvallend weinig actie om het risico terug te dringen of om adequaat te kunnen reageren op aanvallen of incidenten.

Zo heeft amper 57% van de Belgische bedrijven een analyse gemaakt van hun cyberveiligheid en slechts 20% heeft een plan klaar om te reageren als ze slachtoffer zijn van een aanval. Wij zijn hiermee een pak minder voorbereid dan het Europese gemiddelde, waar 30% van de bedrijven een cybersecurityplan heeft.

“Deze paradox is moeilijk te verklaren. Het lijkt er vooral op dat alles nog op gang moet komen in België. Grote bedrijven zijn al goed voorbereid, maar voor veel KMO’s voelt het risico waarschijnlijk niet reëel genoeg aan. Bedrijven informeren en sensibiliseren over de risico’s is dus heel belangrijk, zodat preventieve maatregelen opgezet kunnen worden,” aldus Anne-Sophie Coppens, Cyber Practice Leader Marsh Belux.

Ook risico via partners en leveranciers

Bovendien zijn bedrijven zich te weinig bewust van het risico dat ze lopen via externe partijen zoals leverancies of partners. 35% van de bedrijven controleert zijn partners/leveranciers niet op cyberrisico’s, terwijl die net een achilleshiel kunnen zijn.

Een bekend voorbeeld hiervan is de cyberaanval op een Amerikaanse winkelketen in 2014. Hackers kregen toegang tot gegevens van miljoenen klanten via de airconditioning, die aangesloten was op het internet.

Cyberverzekering

Sinds een paar jaar zijn er verzekeringen op de markt die cyberrisico’s voor bedrijven opvangen. Meer en meer bedrijven verzekeren zich hier dan ook tegen. Intussen heeft een derde van de ondervraagde bedrijven zo’n verzekering. Nog eens 22% wil dit in het komende jaar aanschaffen.​


Over Marsh
Marsh is wereldwijd marktleider op het gebied van verzekeringsmakelaardij en risicobeheersing. Het bedrijf helpt klanten bij het in kaart brengen en beheersen van risico’s en het creëren van nieuwe groeimogelijkheden.

In meer dan 130 landen biedt Marsh risicobeheersing, risicoadvisering, verzekeringsmakelaardij, alternatieve risicofinanciering en beheerdiensten voor verzekeringsprogramma’s, aan bedrijven, overheidsinstanties, organisaties en privépersonen over de hele wereld.

Marsh is een dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), een wereldwijde professionele dienstverlener die klanten voorziet van adviezen en oplossingen op het gebied van risico, strategie en mensen. Met wereldwijd 60.000 collega’s en een jaaromzet van ruim USD 13 miljard, vallen onder Marsh & McLennan Companies ook marktleiders Guy CarpenterMercer en Oliver Wyman.

 

 

Beatrijs Wouters Communicatieadviseur, RCA Group